Sundströms första tunnelprojekt på järnvägssidan är nästan klart

Spåren och dräneringen i järnvägstunneln i Bjärnå förnyades helt och hållet på fem veckor. För Sundström är projektet det första i sitt slag.

DJI_0245

Vid midsommar stod Sundström inför en ny typ av utmaning när renoveringsarbetena inleddes i Märjänmäki järnvägstunnel i Bjärnå i Salo. För Sundström var detta det första tunnelprojektet inom järnvägsbyggande. Uppdraget har beställts av Trafikledsverket och Sundström fungerar som huvudentreprenör.

– Vi förnyade 1 300 meter spår inne i tunneln och 200 meter utanför. Vi byggde också en ny kabelkanal längs spåret. Spåret togs i bruk på nytt redan i juli, och projektet är nu nästan klart förutom några avslutande arbeten, berättar Emil Sundström, enhetschef för järnvägsbyggande på Sundström.

Huvudorsaken till renoveringen var problem med tunnelns dränering.

– Spåret fick tjälskador på vintern och dessutom blev det översvämning vid kraftiga regn. Före spårarbetena sprängde vi hela tunnelbotten så att den blev 30 cm lägre och transporterade bort de sprängda stenmassorna. Efter det installerade vi nya dräneringsrör och -brunnar, säger Sundström.

Tunnelarbetet krävde noggrann planering

Spårarbetena inne i tunneln skilde sig avsevärt från Sundströms tidigare projekt. Band annat av det trånga utrymmet, belysningen och ventilationen var utmanande.

– Säkerhetsplaneringen måste göras mycket grundligt. Vi hade gasmätare, stora fläktar i båda ändarna av tunneln samt LED-band längs hela tunneln. Säkerhetskoordinatorerna gav faktiskt feedback om att man sällan ser en så välfungerande arbetsplats, berättar Tom Nyfors, arbetsledare för järnvägsbyggande på Sundström.

– Också logistiken krävde sitt eftersom vi noggrant måste planera vad som skulle föras in i tunneln och när det skulle ske. Trots utmaningarna gick allt bra och spåret blev klart i tid, fortsätter han.

Arbete dygnet runt

Sundström arbetade på arbetsplatsen i fem veckor, huvudsakligen dygnet runt. Tack vare den intensiva tidtabellen kunde tågtrafiken återupptas i slutet av juli, och de avslutande arbetena förväntas bli klara under november.

Sundström lämnar ändå inte Egentliga Finland helt och hållet efter detta projekt, eftersom företaget har ett pågående järnvägsprojekt också i Åbo.

– Heikkilä godsbangård ska förnyas helt. Detta innebär nio kilometer förnyat spår, 16 spår och 27 växlar. Projektet blir klart nästa år, berättar Sundström.