Juhannuksena Sundström oli uudenlaisen haasteen edessä, kun Salon Perniössä sijaitsevassa Märjänmäen rautatietunnelissa käynnistettiin uudistustyöt. Kyseessä on pääurakoitsijana toimivalle Sundströmille ensimmäinen tunneliprojekti radanrakennuspuolella. Urakan on tilannut Väylävirasto.
– Rataa uusittiin 1 300 metriä tunnelin sisällä ja 200 metriä ulkopuolella. Teimme sen varrelle myös uuden kaapelikanavan. Rata saatiin takaisin käyttöön jo heinäkuussa, ja koko projekti on viimeistelytöitä vaille valmis, kertoo Sundströmin radanrakennuksen yksikönjohtaja Emil Sundström.
Pääsyy uudistustöille oli tunnelin kuivatukseen liittyneet ongelmat.
– Rata routi talvisin ja tulvi rankkasateiden aikaan. Ennen ratatöitä louhimme koko tunnelin pohjan 30 cm matalammaksi ja kuljetimme louhitut kalliomassat pois. Tämän jälkeen asensimme uudet salaojaputket ja -kaivot, sanoo Sundström.
Tunnelityö vaati tarkkaa suunnittelua
Tunnelin sisällä tehtävät ratatyöt poikkesivat huomattavasti Sundströmin aiemmista projekteista. Haasteita toivat muun muassa ahdas tila, valaistus sekä ilmanvaihto.
– Turvallisuussuunnittelu tuli tehdä hyvin perusteellisesti. Meillä oli kaasumittareita, suuret tuulettimet tunnelin molemmissa päissä sekä LED-nauhaa koko tunnelin pituudelta. Turvallisuuskoordinaattoreilta tulikin palautetta, että harvoin näkee näin toimivaa työmaata, kertoo Sundströmin radanrakennuksen työnjohtaja Tom Nyfors.
– Myös logistiikka vaati erityistä suunnittelua – oli mietittävä tarkkaan, mitä tunneliin milloinkin viedään. Haasteista huolimatta kaikki meni hyvin ja rata valmistui ajallaan, hän jatkaa.
Töitä läpi vuorokauden
Sundström teki työmaalla töitä viisi viikkoa pääosin kellon ympäri. Intensiivisen aikataulun ansiosta junaliikenne saatiin kulkemaan jälleen heinäkuun lopussa, ja viimeistelytöiden odotetaan valmistuvan marraskuun aikana.
Varsinais-Suomi ei kuitenkaan jää Sundströmiltä tämän projektin jälkeen taakse, sillä yrityksellä on käynnissä rataprojekti myös Turussa.
– Heikkilän tavararatapiha uusitaan kokonaan. Tämä tarkoittaa yhdeksän kilometriä uudistettua rataa, 16 raidetta ja 27 vaihdetta. Projekti valmistuu ensi vuonna, sanoo Sundström.