Sundströms affärsöversikt – Järnvägsbyggnad

I järnvägsbyggnadsverksamheten var år 2024 intressant, arbetsfyllt och lärorikt när det gäller projekten.

DJI_0380

År 2024 var de mest betydande projekten Heikkilä bangård i Åbo, tunnelarbetet i Perniö, överbyggnadsentreprenaden mellan Kaipiainen och Kaitjärvi samt råvirkesterminal i Nuojua.

I projekten betonas vikten av logistik och arbetssäkerhet

Heikkilä bangård var ett mångfacetterat projekt eftersom det innebar stora sprängningsarbeten, markskärningar och nästan 30 järnvägsväxlar. Tidplanen hölls utmärkt förra året. Den sista arbetsdelen kommer att genomföras under sommaren 2025.

Tunnelprojektet i Perniö var Sundströms första tunnelprojekt, vilket gjorde det utmanande men också intressant. Tunnelns botten sprängdes ner för att förbättra dräneringen. Ett nytt rörsystem installerades i hela tunnelns botten (1 km), varefter järnvägens struktur och överbyggnad förnyades.

Överbyggnadsentreprenaden mellan Kaipiainen och Kaitjärvi innebar förnyelse av överbyggnaden på en sträcka av 10,8 kilometer. Förra året byggdes 9 kilometer av entreprenaden. Den sista arbetsdelen kommer att genomföras under våren 2025. Det speciella med denna entreprenad är att det är ett dubbelspår, vilket innebär att arbetet utförs bredvid ett trafikerat spår.

I projektet Nuojuas råvirkesterminal byggdes en lastningsområde på 14 hektar, som inkluderade 5 kilometer ny järnvägsstruktur. Sundströms dotterbolag Rautatieto ansvarade för elektrifieringen av järnvägen. Råvirkesterminalen togs i bruk i januari 2025.

– Förutom de nämnda projekten har vi genomfört många framgångsrika och utmanande järnvägsbyggnadsprojekt under 2024. Utan insatsen från personalen, samarbetspartners och beställare skulle projekten inte ha lyckats. Året var fint, arbetsfyllt och lärorikt, tackar enhetschefen för järnvägsbyggnad Emil Sundström.

Vad händer år 2025?

Vissa projekt fortsätter våren 2025, men även några nya järnvägsprojekt startar inom kort runt om i Finland. Rekryteringen av arbetsledare och arbetsplatsingenjörer börjar i februari med målet att få fler experter för den kommande säsongen. Även järnvägsarbetare kommer att rekryteras.

– Järnvägsbyggnad är en intressant värld och det finns många olika arbetsuppgifter. Tveka inte att kontakta mig eller via vår webbsidan, uppmuntrar Emil Sundström.

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som användarna tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics och Microsoft Clarity för att samla information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.