19 rörbroar reparerades i södra Finland

Sundström har slutfört arbetet med att förnya en stor mängd rörbroar för Nylands NMT-central. Företaget ansvarade både för planeringen och genomförandet.

Putkisilta-drone
DCIM100MEDIADJI_0068.JPG

För några veckor sen fick Sundström klart projektet som pågått sen 2020. Under projektets gång renoverades sammanlagt 19 rostiga rörbroar. Sju av broarna fick ny underdel genom så kallad halvsulning, medan resten av broarna byttes ut helt och hållet.

– De flesta rören var på 15-30 meter och gick under regionalvägar, men det längsta röret på hela 90 meter gick under en motorväg. På det röret förnyade vi den undre delen, säger Emil Hagman, enhetschef för jordbyggnad på Sundström.

– Nu kommer rören att hålla i minst 50 år, tillägger han.

Sundström ansvarade för planering och genomförande

Förutom att Sundström genomförde renoveringarna ansvarade företaget också för planeringen. Bland annat kartlades broarna med hjälp av drönare och laserscanning för att få rätt information om utgångsläget till planeraren. Sundström ansvarade också för koordineringen av tidtabellen i projektet.

– Vi har personal som jobbat länge med den här typen av arbetsuppgifter, så vi kunde genomföra projektet kostnadseffektivt men samtidigt med hög kvalitet, säger Hagman.

Han tror att den här typen av ST-projekt kommer att öka i framtiden. Tidigare har den här typen av jobb främst utförts som helhetsentreptrenad.

– Beställaren drar nytta av att en leverantör som är insatt i branschen också utför planeringen. Det minskar behovet av ändringsjobb när samma instans ansvarar för helheten, säger Hagman.

Utmaningar: trafiken och naturen

Enligt Hagman var de största utmaningarna i projektet olika vattenflöden och trafiken. Tack vare en proffsig arbetsgrupp lyckades jobbet ändå bra.

– Det är mycket viktigt att göra upp en exakt tidtabell för den här typen av jobb, eftersom strömningar och översvämningar kan förhindra hela jobbet. Vi jobbade också med fördämningar och pumpning för att få allt att fungera.

Eftersom rören låg under vägar måste man också göra olika arrangemang för att få trafiken att löpa.

– Om röret skulle bytas ut helt och hållet måste vi stänga av vägen. Då planerade vi omfartsvägar och styrde trafiken dit. Vi gjorde långa skift med stor maskinkapacitet för att trafiken skulle löpa normalt så fort som möjligt igen. Därför behövde vi oftast stänga av vägen bara ett eller två dygn, säger Hagman.