Suuri ja erikoisratkaisujen täyteinen asfaltointiprojekti onnistuneesti päätökseen

Westenergylle tehty suuren kokoluokan asfaltointiprojekti on viittä vaille valmis. Runsaassa kuukaudessa valmistunut projekti vaati useita erikoisratkaisuja ja tarkkaa laadunvarmistusta.

IMG_20220608_124340 copy

Jäte- ja energia-alalla toimivan Westenergyn Sundströmiltä tilaama suuri asfaltointiprojekti on tulossa onnistuneesti päätökseensä Mustasaaressa. Toukokuussa 2022 aloitettu projekti on enää reunakivien laittoa ja muita pieniä yksityiskohtia vaille valmis. Projektissa asfaltoitiin peräti noin 100 tuhannen neliön suuruinen alue, johon sisältyi niin auto- ja pyörätietä kuin laaja jätteiden käsittelykenttäkin hulevesialtaineen.

– Tämä oli hyvin mittava projekti – asfalttia tarvittiin noin 12 tuhannen tonnin edestä, sanoo Sundströmin asfaltointiyksikön työnjohtaja Joel Sundström.

Vaikka asfaltointi valmistui 4,5 viikossa, alkoi projekti alun perin keväällä 2021 maanrakentamistöillä. Sundströmin maanrakennustiimi raivasi alueelta metsää ja huolehti esimerkiksi jätteiden käsittelykentän vesijohdoista ja sadevesiviemäreistä.

Jätteiden käsittelykenttä vaati erikoisratkaisuja

Projektissa rakennettiin uusi tulo- ja pyörätie, jotta alueelle olisi helpompi pääsy. Olemassa olleelle tulotieosuudelle vedettiin uusi asfaltti. Suurin osa ajasta meni kuitenkin jätteiden käsittelykentän asfaltointiin, johon liittyi paljon erityisvaatimuksia.

– Oli tärkeää varmistaa, ettei likaista vettä pääse maaperään. Tästä syystä kenttä asfaltoitiin kahteen kertaan: alle vedettiin vesitiivis asfalttimassa ja päälle tavallinen kulutusta kestävä massa. Lisäksi esimerkiksi sadevesikaivojen ja kentälle rakennetun hallin ympärille laitettiin kumibitumia, ettei likainen vesi pääse vuotamaan, Sundström kertoo.

Kentälle rakennettiin myös kolme metriä syvä hulevesiallas. Altaan pohjalle laitettiin kaksi kerrosta tiivistä asfalttimassaa, joka on korkeamman bitumipitoisuutensa ansiosta jopa vesitiiviimpää kuin kentän muu asfalttiosuus. Sundströmin mukaan erityisesti allasosuuden asfaltointi vaati soveltamista.

– Allas on varsin jyrkkä, joten käytimme asfalttikoneen luisumisen estämiseksi ja ylöspääsyn mahdollistamiseksi apuna kaivinkonetta, joka piti asfalttikoneen paikoillaan ja hinasi sen ylös. Vaikka se vähän luovuutta vaatikin, saimme altaan valmiiksi kahdessa päivässä.

Laatua tarkkailtiin tehokkaasti

Asfaltin laadunvarmistus oli tärkeä osa projektia.

– Ennen asfaltoinnin aloittamista teimme testiasfaltin omalle asfalttiasemallemme. Siitä otetut näytteet analysoitiin laboratoriossa ja saimme tietoa esimerkiksi siitä, kuinka monta kertaa asfaltti tulee jyrätä, jotta massa olisi tarpeeksi tiivis. Käytimme asfaltoinnissa apuna myös moderneja mittausmenetelmiä halutun tiiveyden saavuttamiseksi, Sundström sanoo.

– Hyvä suunnittelutyö projektin kaikissa vaiheissa oli ensisijaisen tärkeää. Suunnittelimme tarkkaan etukäteen mitä tehdään ja missä vaiheessa. Näin projekti saatiin haasteista huolimatta onnistuneesti aikataulussa maaliin, hän jatkaa.