Magnus Kung: ”Det bästa i livet är att köra lastbil”

För Magnus är jobbet som lastbilschaufför som en hobby, eftersom lastbilar är det han gillar allra mest i livet.

Magnus Kung

Berätta hur du kom till Sundström och vad du gör där?

Jag började här genast när jag var färdig med militären år 1997. Sundström var ett bekant företag eftersom jag bor i närheten. Det var naturligt att söka sig hit, eftersom jag gillade lastbilar redan som barn och alltid har vetat att det är det jag vill jobba med. Nu kör jag en så kallad krokbil med släpvagn.

Vad är det som intresserar dig med lastbilar?

Det är svårt att säga exakt vad det är, men lastbilar är mitt stora intresse. När jag kör går tiden alltid fort. Andra mänskor har hobbyer, men för mig är jobbet som en hobby.

För två år sen var jag med om en arbetsolycka, jag föll bakåt när jag skulle spänna en vajer som gick av. En av många tråkiga saker med olyckan var att jag miste lastbilskörkortet då jag hade skadat huvudet.

Vad hände sen?

Rutinerna ändrades så att presenningarna på lastbilarna inte längre spänns med vajer. Arbetsgivaren skötte det hela bra och gav mig nya arbetsuppgifter eftersom jag inte längre hade lastbilskort. Jag körde hjullastare det första året efter olyckan, men jag måste medge att det aldrig var lika roligt som att köra lastbil.

I våras var jag helt återställd och fick tillbaka körkortet, och samtidigt fick jag också en ny bil till förfogande av arbetsgivaren. Det var en fin känsla att få körkortet tillbaka och att få börja köra igen.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Förutom att jag får göra det jag gillar, så är en annan bra sida av jobbet att jag oftast kommer hem till familjen på kvällen. Jag kör mest i Österbotten och är sällan bort över natten.

Hur är Sundström som arbetsgivare?

Jag har inte så mycket att jämföra med då jag varit här hela mitt yrkesliv, men det säger väl i och för sig en hel del att jag har stannat kvar. Det är onödigt att byta när allt funkar så bra. Jag har en toppen arbetsgivare och toppen kolleger.

Hur ser en normal arbetsdag ut för dig?

Jag börjar jobbet klockan sex på morgonen. Transportledaren berättar vart jag ska köra den dagen, och så sätter jag igång. Oftast kör jag grus och asfalt här i närområdet, och håller de lagstadgade pauserna under dagen. Det varierar när arbetsdagen slutar, men oftast är det kring klockan fyra. Vi får själva välja om vi tar ut övertiden i ledig tid eller i pengar.