Magnus Kung: ”Kuorma-autolla ajaminen on parasta maailmassa”

Magnukselle työ on kuin rakas harrastus, koska mikään ei kiinnosta häntä niin paljon kuin kuorma-autot.

Magnus Kung

Kerro työstäsi ja kuinka tulit Sundströmille?

Aloitin työt Sundströmillä heti armeijasta päästyäni vuonna 1997. Sundström oli tuttu yritys, koska asun lähistöllä. Oli luontevaa hakeutua töihin tänne, koska pidin kuorma-autoista jo lapsena ja olen aina tiennyt haluavani työskennellä niiden parissa. Nyt ajan perävaunullista vetoautoa.

Mikä sinua kuorma-autoissa kiinnostaa?

On vaikea sanoa tarkasti, mutta kuorma-autot vain ovat suuri mielenkiinnon kohteeni. Kun ajan, aika menee aina nopeasti. Muilla ihmisillä on harrastuksia, mutta minulle työ on kuin harrastus.

Kaksi vuotta sitten olin mukana työtapaturmassa. Yritin virittää vaijeria, joka irtosi ja kaaduin taaksepäin. Yksi onnettomuuden monista huonoista puolista oli, että menetin kuorma-autokorttini lyötyäni pääni.

Mitä sitten tapahtui?

Rutiineja muutettiin siten, ettei kuorma-autojen pressuja viritetä enää vaijereilla. Työnantaja hoiti kaiken hyvin ja antoi minulle uudet työtehtävät menetettyäni kuorma-autokorttini. Ensimmäisen vuoden ajan onnettomuuden jälkeen ajoin pyöräkuormaajaa, mutta täytyy myöntää, ettei se koskaan ollut yhtä hauskaa kuin kuorma-autolla ajaminen.

Viime keväänä olin täysin toipunut ja sain ajokorttini takaisin. Samalla sain työnantajalta uuden auton käyttööni. Oli todella hieno tunne päästä jälleen kuorma-auton rattiin.

Mikä on parasta työssäsi?

Saan tehdä sitä mistä pidän eniten, mikä on tietenkin hyvä asia. Toinen hyvä puoli tässä työssä on se, ett saan tulla useimmiten iltaisin kotiin perheeni luokse. Ajan pääasiassa Pohjanmaan alueella, joten joudun yöpymään muualla vain harvoin.

Millainen työnantaja Sundström on?

Minullahan ei ole juuri vertailukohteita, koska olen työskennellyt täällä koko ammatti-ikäni. Se kuitenkin kertoo jo paljon, että olen täällä yhä töissä. Olisi hölmöä vaihtaa työpaikkaa, kun kaikki toimii niin hyvin. Minulla on huippu työnantaja ja huiput kollegat.

Miltä tavanomainen työpäiväsi näyttää?

Aloitan työt kuudelta aamulla. Kuljetussuunnittelija kertoo päivän tehtäväni, minkä jälkeen ryhdyn töihin. Yleensä ajan soraa ja asfalttia täällä lähialueilla ja pidän lakisääteiset tauot päivän aikana. Työpäivä päättyy vaihtelevina aikoina, mutta yleensä olen valmis neljän maissa. Saamme itse päättää, otammeko ylityöt rahana vai vapaana.