Valtatie 8:n Vassor-Ölis-tieosuus uudistetaan täydellisesti – hanke valmistuu lähes vuoden etuajassa

Sundström uusii parhaillaan Vassorin lahdella 6 kilometrin tieosuutta. Liikenneturvallisuutta parantava uudistus on totaalinen, ja sen myötä jopa tien mutkat suoristetaan ja mäet tasoitetaan.

20210416_plv. 800_otetuu_liikenteelle

Valtatie 8:n varrella sijaitsevan Vassorin ja Maxmo Öliksen välinen tieuudistus valmistuu syyskuussa 2021. Suururakka saadaan maaliin jopa lähes vuoden etuajassa. Aikataulua ei ole hidastanut edes hankkeen monipuolisuus, sillä koko kuuden kilometrin tieosuus menee täysin uusiksi.
– Vaativassa hankkeessa on paljon työvaiheita ja liikenne on käynnissä jatkuvasti. Työn koordinoinnissa on kuitenkin onnistuttu ja työvaiheet on kytketty toisiinsa sujuvasti, Sundströmin työnjohtaja Tomas Cederberg kertoo.

Turvallisempi tie kaikille käyttäjille

Tietä parannetaan monella eri tapaa kaikille reittiä käyttäville: autoilijoille, maanviljelijöille ja riistalle. Cederbergin mukaan useiden turvallisuutta lisäävien parannusten myötä nykyinen 80 km tuntirajoitus voidaan tien valmistuttua nostaa 100 kilometriin tunnissa.

Tieosuuden tärkeimmät uudistukset:

Tien tasaus ja parannus

Tie tullaan tasaamaan, sillä aiemmin mutkaisella ja mäkisellä tiellä oli haastavaa ja jopa vaarallista ohittaa. Mäet leikataan pois ja notkot täytetään, lisäksi tiepäällysteitä ja tien kantavuutta parannetaan.

Ohituskaistojen lisääminen

Tieosuudesta tulee nyt nelikaistainen. Ohituskaista-alueella on kaksi kaistaa puolellaan ja välissä on keskikaide.

Maa- ja metsätaloudelle oma alikulku ja rinnakkaistiet

Maa- ja metsätalouden käyttöön rakennetaan oma alikulku. Lisäksi pääväylän rinnalle rakennetaan rinnakkaistiet, joita pitkin maanomistajat pääsevät turvallisesti kulkemaan omille palstoilleen.

Uusi valaistus koko tieosuudelle

Urakassa uusitaan myös valaistus koko tieosuudelle. Aiemmin valaistus oli vain tieosuuden päissä risteysalueilla.

Riistasilta eläimille

Tieurakassa minimoidaan myös hirvivaara. Sundström rakentaa täydet hirviaidat koko tieosuudelle ja 20 metriä leveän alikulun riistalle. Riistasillan alta eläimet pääsevät kulkemaan omaa reittiään turvallisesti ja liikennettä vaarantamatta.

Kesällä 2021 rakennetaan rakennekerroksia ja päällysteitä

Kesän koittaessa suuri osa levennyskaistojen karkeaosuuksista on jo täytetty ja tehty, myös suurimmat täytöt ja louhintatyöt ovat jo valmiit. Cederbergin mukaan seuraavaksi rakennetaan rakennekerroksia ja päällysteitä. 
– Tieosuuksien rakentaminen etenee pätkä kerrallaan. Yksi kaista pysyy liikenteen käytössä jatkuvasti, ja liikennevalojen ohjauksessa pidetään aina pieni osuus tietä, hän selvittää.

Sundström aloitti tierakennusurakan lokakuussa 2020. Cederberg uskoo, että päätieosuudella kaikkien kaistojen päällysteet ja keskikaista valmistuvat jo syyskuun loppuun 2021 mennessä. Maa- ja metsätalouden rinnakkaistiet viimeistellään viimeiseksi.

Aikataulu alitettiin sujuvalla projektinhallinnalla ja
lähes omavaraisella urakalla

Sundström käyttää tieurakassa noin 30 konetta ja työllistää noin 40 työmiestä ja -naista. Käytössä on pääasiassa yhtiön omaa kalustoa ja osittain myös alihankkijoita.
– Myös Sundströmin erinomainen tavara-alihankkijoiden yhteistyöverkosto on sujuvoittanut koko projektia.

Tieurakan maamateriaalit saadaan Sundströmiltä omasta takaa. Yhtiö osti lähistöltä sorannostoalueen, josta projektiin saatiin kaikki karkeat maamateriaalit. Hienommat kerrokset kuljetettiin Sundströmin montuilta Lepplaxista tai Vaasasta.

– Sundströmin osaaminen, laaja oma kalusto, omat maamateriaalit ja hyvä yhteistyöverkosto mahdollistivat onnistuneen projektin ja sujuvan aikataulun. Tällaiset omat synergiaedut varmistavat asiakkaalle sujuvan ja laadukkaan projektin, Cederberg päättää.

Avaa kartta pdf-tiedostona klikkaamalla.