Sundströmillä on käynnistynyt mittava projekti, jonka suunnittelusta konserni vastaa yhdessä Finnmap Infran kanssa ja toteutuksesta kokonaan itse. Tässä Väyläviraston tilaamassa projektissa rakennetaan raakapuun kuormauspaikka Vaalan Nuojualle. Väyläviraston mukaan paikka tulee tulevaisuudessa toimimaan keskeisenä osana raakapuun kustannustehokasta ja ympäristöystävällistä kuljetusketjua.
– Tämä on meille ensimmäinen näin suuren kokoluokan ST-projekti (suunnittele ja toteuta). Projektissa tullaan hyödyntämään Sundströmin eri yksiköiden, kuten maan- ja radanrakennuksen, sekä tytäryhtiömme Rautatiedon osaamista monipuolisesti, sanoo radanrakennusyksikön johtaja Emil Sundström.
Monivaiheinen projekti
14 hehtaarinen raakapuun kuormauskenttä rakennetaan Nuojualla alueelle, joka on tällä hetkellä täysin puuston peitossa. Oulu–Kontiomäki-radan varteen rakennetaan kaksi sivuraidetta, joihin yhdistetään uusi kuormauskentälle johtava raide. Kentälle suunnitellaan tässä vaiheessa kahta kuormausraidetta, mutta tilaa varataan myös kolmannelle.
– Tämä tarkoittaa yhteensä 5 kilometriä uutta rataa sekä 7 rautatievaihdetta. Lisäksi asennamme kaksi ratarumpua, jotta vesi pääsee virtaamaan. Radan sähköistyksestä vastaa Rautatieto – pystymme siis toteuttamaan koko rataprojektin saman katon alla, toteaa Sundström.
Alueelle tehdään myös Jylhämäntiehen yhdistyvä 2,5 kilometrin pituinen tulotie, joka asfaltoidaan täysin.
Töitä tehdään myös talvella
Urakan toteutusvaihe käynnistyy syksyllä 2023, kun suunnitelmat valmistuvat ja maanrakennus- sekä pohjatyöt alkavat. Osa rakennusvaiheista toteutetaan talvella, mikä nopeuttaa hankkeen kulkua. Hanke valmistuu viimeistään lokakuussa 2024.
Voit lukea projektista lisää Väyläviraston sivuilta.