Sundströmin historian suurin päällysrakenneurakka käynnistyy loppukeväällä

Sundströmillä alkaa toukokuussa mittava radan päällysrakenneurakka Pohjois-Karjalassa. Uusittava rata on Sundströmin tähänastisen historian pisin – kiskoa löytyy peräti 25 kilometrin edestä.

IMG_20200617_144024
Sundström on toteuttanut vuosien varrella useita päällysrakenneurakoita.

Väylävirasto on tilannut Sundströmiltä päällysrakenneurakan, jonka on määrä käynnistyä toukokuun alkupuolella. Sundström vastaa urakan toteutuksesta. Projektin aikana 25-kilometrisen Tuupovaaran ja Ilomantsin välisen tavaraliikenneradan päällysrakenteet uusitaan ja ojia kunnostetaan routavaurioiden vähentämiseksi.

– Viime vuonna uudistimme Pori-Mäntyluoto-radan, jolla oli pituutta lähes 18 kilometriä. Tällä Tuupovaara-Ilomantsi-projektilla tehdään kuitenkin Sundströmin uusi päällysrakenneurakan pituusennätys, kertoo radanrakennuksen yksikönjohtaja Emil Sundström.

Sundström on Väylävirastolle tuttu kumppani entuudestaan.

– Väylävirasto on tehnyt Sundströmin kanssa yhteistyötä aiemminkin, ja Sundström on osoittautunut luotettavaksi kumppaniksi. Uskon heidän suoriutuvan projektista laadullisesti ja aikataulullisesti hyvin, sanoo Väyläviraston Radan kunnossapito -yksikön projektipäällikkö Tommi Kämppi.

Painorajoitus nousee radalla merkittävästi

Kämpin mukaan projektin tavoitteena on parantaa radan turvallisuutta sekä mahdollistaa painavampien lastien kuljetus. Radalla on tällä hetkellä käytössä kevyet kiskot, joiden kunto on vuosien varrella heikentynyt. Vanhan rakenteensa vuoksi radalla on noin 18 000 kilogramman painorajoitus, joka rajoittaa tavaraliikennettä.

– Vanhat kiskot korvataan huomattavasti painavammilla ja samalla vahvimmilla Suomesta löytyvillä kiskoilla. Uusitun päällysrakenteen ansiosta junien akselipainoa voidaan rataosuudella korottaa. Urakan myötä sallittu painoraja nousee noin 25 000 kilogrammaan, kertoo Kämppi.

Syrjäinen rataosuus ja tiivis aikataulu

Erikoisuutena tässä projektissa on radan varsin syrjäinen sijainti. Huoltoteitä ja tasoristeyksiä ei ole juuri lainkaan, eli työmaalle on pääsy lähinnä vain rataa pitkin.

– Yleensä syrjäisten ratojen viereen on rakennettu huoltotie, mutta tällä radalla sellaista ei ole. Tämä tuo projektiin omat haasteensa. Olemme kuitenkin aiemmin työskennelleet samankaltaisissa olosuhteissa, joten kokemusta tällaisella vaikeakulkuisemmalla rataosuudella työskentelystä löytyy, toteaa Sundström.

Uusien päällysrakenteiden on määrä valmistua heinäkuun loppuun mennessä. Koko projekti tulee päätökseen syyskuussa. Projekti on osa Väyläviraston suurta Joensuu-Ilomantsi-ratahanketta, josta voit lukea tarkemmin Väyläviraston sivuilta.