Porin ja Mäntyluodon välinen rata uudistetaan

Väyläviraston tilaama Pori-Mäntyluoto-radan uudistushanke on Sundströmin kaikkien aikojen suurin päällysrakenneurakka. Uudistuksen syynä on kunnostuksen ohella uusien betonipölkkyjen testaaminen.

Päällysrakenneprojekti

Porin ja Mäntyluodon välisen radan päällysrakenteet uudistetaan 17,5 kilometrin matkalta. Muutosten myötä rata kestää yhä raskaampia junia, mikä helpottaa tavarantoimitusta. Urakka toteutetaan 11 viikossa, ja työtä tehdään pääsääntöisesti öisin viikon jokaisena päivänä.

– Radan on tarkoitus valmistua marraskuun loppuun mennessä, sanoo radanrakennuksen yksikönjohtaja Emil Sundström.

Suuren kokoluokan projekti

Sundström on ensimmäistä kertaa mukana tämän kokoluokan päällysrakenneurakassa. Tämä tekee projektista haasteellisen, mutta samalla hyvin erityisen.

– Sundströmillä ei ole aikaisemmin tehty päällysrakenneurakkaa näin pitkälle välille näin lyhyessä ajassa. Haasteena on myös Porin keskusta rataprojektin lähtöpaikkana, sillä alue on varsin vilkkaasti liikennöityä ja matkalta löytyy isoja tasoristeyksiä, sanoo Sundström.

Päällysrakenteita uusitaan pääasiassa öisin.

Testissä erilaiset betonipölkyt 

Projektin erikoisuutena on myös erilaisten betonipölkkyjen käyttö, ja rata toimii tutkimusprojektina hankkeen tilanneelle Väylävirastolle.

– Alueelle on suunniteltu viittä erilaista betonipölkkyä, joissa on eri paksuuksista ja materiaaleista tehdyt kumipohjaimet. Ne lisäävät radan joustoa junien ja tavarakuormien alla. Väylävirasto haluaa testata juurikin näitä erilaisia pohjaintyyppejä. Myöhemmin tullaan tarkastelemaan, miten rata käyttäytyy kuorman alla tavanomaiseen pölkkyyn verrattuna, kertoo Sundström.

Haasteisiin on pystytty vastaamaan

Sundströmin tavoitteena on viedä projekti loppuun aikataulussa ja turvallisesti. Vaikka projekti on aikataulullisesti haastava, on tehokkaalla toiminnalla pystytty vastaamaan haasteisiin.

– Omat haasteensa on aiheuttanut esimerkiksi viivästykset pölkkyjen toimituksessa, joka kuuluu projektin tilaajan velvollisuuksiin. Tällä työporukalla ja hyvällä suunnittelulla hommat ovat kuitenkin edenneet lähes alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Yhtenä viikonloppuna järjestettiin poikkeuksellisesti 57 tunnin totaalikatko. Sen aikana vaihdettiin yhteensä 11 vaihdetta, mikä on kova saavutus, sanoo Sundström.