Sundström on uusinut Hattulassa Parolan rautatieliikennepaikasta kääntyvän sivuraiteen. Kokonaisurakka tehtiin lokakuussa 2020 kolmen viikon aikana. Projektiin kuuluivat:
- vanhan radan purkaminen
- uusien betonipölkkyjen ja kiskojen rakentaminen
- kolmen vaihteen rakentaminen
- kuuden tasoristeyksen uusiminen
- kolmen tasoristeyksen poistaminen
Lisäksi raiteen päähän rakennettiin panssarivaunujen lastauslaituri, josta armeijan vaunut voivat ajaa suoraan junan kyytiin.
– Urakka oli suuri ja aikatauluun nähden intensiivinen. Koko 3,8 kilometrin raide uusittiin vain kolmessa viikossa. Työ vaati meiltä tarkkaa aikataulusuunnittelua, oikein mitoitettuja resursseja sekä pitkiä työpäiviä, Emil Sundström kertoo.
Radanrakennuksen kulku
Emil Sundströmin mukaan Hattulan ratatyöurakka alkoi vanhojen raiteiden ja puupölkkyjen poistamisella. Vanhaa ratasepeliä kaivettiin pois ja uutta sepeliä lisättiin tilalle. Puupölkyt korvattiin betonipölkyillä, jotka nostettiin uusien kiskojen kanssa paikoilleen. Sepelijunalla jaettiin lisää sepeliä pölkkyjen väliin.
– Kokonaisuus tuettiin lopuksi tukemiskoneella, jolla rata oiottiin lopulliseen geometriaan, Emil Sundström selvittää.
Vanhoja ratoja joudutaan uusimaan tietyin aikavälein rataturvallisuuden varmistamiseksi. Vanhojen kiskokiinnitysten suuret naulat irtaantuvat hiljalleen vuosien myötä ja puupölkyt lahoavat.
– Vanhat radat voivat olla turvallisuusriski, eikä niillä voi lopulta enää liikennöidä. Uusimisen jälkeen rata kestää jälleen vuosikymmeniä, vähintään seuraavat 30 vuotta.
Sundström radanrakentajana
Sundström hoitaa radanrakennusta kokonaisurakoina kaikkialla Suomessa. Työhön kuuluvat sekä radan alus- että päällysrakennetyöt. Sundström on yksi harvoista suomalaisista urakoitsijoista, jolla on oma kalusto radanrakentamiseen. Radanrakennuksesta on kasvanut yhtiön tärkeimpiä erikoisosaamisalueita.