På järnvägssträckan mellan Haukipudas och Olhava pågår en betydande entreprenad där både järnvägs underbyggnad och överbyggnad förnyas grundligt. Entreprenaden omfattar även förnyelse av åtta trummor under järnvägen. Entreprenaden sträcker sig över cirka 28 kilometer. För närvarande har de så kallade dagliga trafikavbrotten avslutats och själva arbetet med järnvägs överbyggnad och underbyggnad är färdigt. Nu pågår slutarbeten på överbyggnaden, svetsning av räls, borttransport av överskottsmassor samt grävning av sidodiken längs järnvägen.
Entreprenadens omfattning är betydande
Massorna i järnvägsvallen har bytts ut till ett djup av 1,35 meter och isoleringsskivor har installerats. Därefter har hela överbyggnaden förnyats, inklusive ballast, räls och slipers.
– Det mest utmanande har varit tidsschemat, berättar Emil Sundström, enhetschef för Sundströms järnvägsbyggnad. Arbetet utfördes under dagliga trafikavbrott från måndag till torsdag. Det kortare avbrottet varade 7 timmar och 40 minuter, det längre 9 timmar och 50 minuter. En ytterligare utmaning är att det saknas servicevägar längs hela sträckan, så massförflyttningarna har skötts med järnvägsfordon. Detta kräver sömlös kommunikation mellan olika arbetsgrupper, eftersom alla använder samma rutt, tillägger Sundström.
– På morgonen revs järnvägen, massbyten gjordes, isoleringsskivor installerades och överbyggnaden förnyades – allt detta inom begränsad tid. Djupgrävningen fördröjde framstegen, så planering och arbetsrytm var avgörande, fortsätter Sundström.
Entreprenaden har en stark sysselsättande effekt
Projektet har sysselsatt en stor del av järnvägsbyggnadsenhetens personal. Dotterbolaget Rautatieto har också deltagit i entreprenaden.
– Samarbetet har varit smidigt och effektivt, berättar Petri Kaarre, affärsområdeschef för eljärnväg och elsystem på Rautatieto. Att samordna många arbetsmoment under utmanande tidsscheman har varit svårt, men med god kommunikation och ömsesidig flexibilitet har vi nått veckomålen och önskat slutresultat på arbetsplatsen.
– Som mest har entreprenaden sysselsatt cirka 100 personer samtidigt, inklusive materialleveranser, kommenterar Sundströms ansvariga arbetsledare Jukka Viitala. När förberedande arbeten, järnvägsbyggnad och slutarbeten pågår samtidigt på arbetsplatsen, har det varit nödvändigt att noggrant planera transportvägar och lagringskapacitet. En så här stor entreprenad kan bara slutföras när målet är tydligt och strävan mot samma slutresultat sker i samförstånd med både samarbetspartners och beställare.
– Erfaren personal och god planering har möjliggjort projektets framgång, tackar Sundström. Entreprenaden skall vara klart i mitten av november. Detta fungerar också som en bra referens för framtida liknande entreprenader, konstaterar Sundström.