Vuoden 2024 merkittävimpiä projekteja olivat Heikkilän Ratapiha Turussa, tunnelityömaa Perniössä, päällysrakenneurakka välillä Kaipiainen-Kaitjärvi sekä Nuojuan raakapuuterminaali.
Projekteissa logistiikan ja työturvallisuuden merkitys korostuu
Heikkilän ratapiha oli monivivahteinen projekti, koska siinä tehtiin isoja louhintatöitä, maaleikkauksia sekä lähes 30 rautatievaihdetta. Aikataulussa pysyttiin viime vuonna hienosti. Viimeinen työosuus tullaan tekemään kesän 2025 aikana.
Tunnelityömaa Perniössä oli Sundströmin ensimmäinen tunneliprojekti, mikä teki siitä haasteellisen, mutta myös mielenkiintoisen. Tunnelin pohja louhittiin matalammaksi tarkoituksena kuivatuksen parantaminen. Koko tunnelin (1 km) pohjaan asennettiin uusi putkijärjestelmä, minkä jälkeen radan rakennekerrokset ja ratarakenne uusittiin.
Päällysrakenneurakka välillä Kaipiainen-Kaitjärvi sisälsi päällysrakenteen uusimista 10,8 kilometrin osuudelta. Urakasta rakennettiin viime vuonna 9 kilometriä. Viimeinen työosuus tullaan tekemään kevään 2025 aikana. Erityistä tässä urakassa on se, että kyseessä on kaksoisraide, mikä tarkoittaa, että työt tehdään liikennöidyn raiteen vieressä.
Nuojuan raakapuuterminaali projektissa tehtiin 14 hehtaarin kuormauskenttä, joka sisälsi 5 kilometriä uutta ratarakennetta. Radan sähköistyksestä vastasi Sundströmin tytäryhtiö Rautatieto. Raakapuuterminaali otettiin käyttöön tammikuussa 2025.
– Mainittujen projektien lisäksi, olemme tehneet monia onnistuneita ja haasteellisia radanrakennusprojekteja vuonna 2024. Ilman henkilöstön, yhteistyökumppaneiden ja tilaajien panosta projektit eivät olisi onnistuneet. Vuosi oli hieno, työntäyteinen ja opettava, kiittelee radanrakennuksen yksikönjohtaja Emil Sundström.
Mitä vuonna 2025?
Osa projekteista jatkuvat keväällä 2025, mutta myös muutamia uusia rataprojekteja käynnistyy lähiaikoina ympäri Suomea. Työnjohto- ja työmaainsinööri rekrytoinnit käynnistyvät helmikuun aikana ja tarkoituksena on saada lisää osaajia alkavalle sesongille. Myös työntekijäpuolelle rekrytoidaan ratatyöntekijöitä.
– Radanrakennus on mielenkiintoinen maailma ja sieltä löytyy paljon erilaisia työtehtäviä. Rohkeasti vain yhteydenottoa joko minulle tai nettisivuston kautta, kannustaa Emil Sundström.