Sundströmin liiketoimintakatsaus – Radanrakennus

Radanrakennusliiketoiminnassa vuosi 2024 oli projektien osalta mielenkiintoinen, työntäyteinen ja opettava.

DJI_0380

Vuoden 2024 merkittävimpiä projekteja olivat Heikkilän Ratapiha Turussa, tunnelityömaa Perniössä, päällysrakenneurakka välillä Kaipiainen-Kaitjärvi sekä Nuojuan raakapuuterminaali.

Projekteissa logistiikan ja työturvallisuuden merkitys korostuu

Heikkilän ratapiha oli monivivahteinen projekti, koska siinä tehtiin isoja louhintatöitä, maaleikkauksia sekä lähes 30 rautatievaihdetta. Aikataulussa pysyttiin viime vuonna hienosti. Viimeinen työosuus tullaan tekemään kesän 2025 aikana.

Tunnelityömaa Perniössä oli Sundströmin ensimmäinen tunneliprojekti, mikä teki siitä haasteellisen, mutta myös mielenkiintoisen. Tunnelin pohja louhittiin matalammaksi tarkoituksena kuivatuksen parantaminen. Koko tunnelin (1 km) pohjaan asennettiin uusi putkijärjestelmä, minkä jälkeen radan rakennekerrokset ja ratarakenne uusittiin.

Päällysrakenneurakka välillä Kaipiainen-Kaitjärvi sisälsi päällysrakenteen uusimista 10,8 kilometrin osuudelta. Urakasta rakennettiin viime vuonna 9 kilometriä. Viimeinen työosuus tullaan tekemään kevään 2025 aikana. Erityistä tässä urakassa on se, että kyseessä on kaksoisraide, mikä tarkoittaa, että työt tehdään liikennöidyn raiteen vieressä.

Nuojuan raakapuuterminaali projektissa tehtiin 14 hehtaarin kuormauskenttä, joka sisälsi 5 kilometriä uutta ratarakennetta. Radan sähköistyksestä vastasi Sundströmin tytäryhtiö Rautatieto. Raakapuuterminaali otettiin käyttöön tammikuussa 2025.

– Mainittujen projektien lisäksi, olemme tehneet monia onnistuneita ja haasteellisia radanrakennusprojekteja vuonna 2024. Ilman henkilöstön, yhteistyökumppaneiden ja tilaajien panosta projektit eivät olisi onnistuneet. Vuosi oli hieno, työntäyteinen ja opettava, kiittelee radanrakennuksen yksikönjohtaja Emil Sundström.

Mitä vuonna 2025?

Osa projekteista jatkuvat keväällä 2025, mutta myös muutamia uusia rataprojekteja käynnistyy lähiaikoina ympäri Suomea. Työnjohto- ja työmaainsinööri rekrytoinnit käynnistyvät helmikuun aikana ja tarkoituksena on saada lisää osaajia alkavalle sesongille. Myös työntekijäpuolelle rekrytoidaan ratatyöntekijöitä.

– Radanrakennus on mielenkiintoinen maailma ja sieltä löytyy paljon erilaisia työtehtäviä. Rohkeasti vain yhteydenottoa joko minulle tai nettisivuston kautta, kannustaa Emil Sundström.

Sundströmin liiketoimintakatsaus – Maanrakennus

Maanrakennusliiketoiminnassa vuoden 2024 tavoitteet saavutettiin rauhallisesta alkuvuodesta huolimatta.

DSC04238

Vuoden 2024 alkupuoli oli rauhallinen maanrakennusprojektien osalta. Tähän vaikuttivat osaltaan kylmä talvi, mutta myös maanrakennusprojektien tarjonnan vähyys. Keväällä myynti vilkastui ja onnistuimme saamaan useita meille sopivia projekteja.

– Hiljaisesta alkuvuodesta huolimatta, saavutimme vuositavoitteen hyvän yhteistyön ja kovan työpanoksen johdosta, kiittelee Sundströmin maanrakennuksen yksikönjohtaja Emil Hagman.

Projektitoiminta Ruotsissa tukee liiketoiminnan kasvua

Vuonna 2024 luovutettiin onnistuneesti ensimmäiset päätoteuttajaprojektit Ruotsissa. Sundström on pitkään toiminut Suomessa, mutta Ruotsi on uusi toiminta-alue projektien osalta. Ruotsin markkinat ovat ottaneet Sundströmin hyvin vastaan uutena toimijana.

– Yhteistyö tilaajien kanssa on toiminut moitteettomasti. Meille on ollut hyötyä siitä, että toimimme myös ruotsin kielellä, toteaa Hagman.

Teollisuusrakentamisessa korostuu suunnittelun ja yhteistyön merkitys

Sundströmille merkittävä asia on ollut teollisuusrakentaminen. Viime aikaiset projektit ovat olleet isoja ja vaativia, mutta myös antoisia. Vuonna 2024 luovutettiin  maanrakennusprojekti Oulussa samalla, kun käynnistettiin toinen mittava maanrakennusprojekti Kajaanissa. Ison kokoluokan projekteissa yhteistyön ja tiiviin vuoropuhelun merkitys korostuu. Yhdessä ammattitaitoisesti suunnittelemalla löydetään erilaisia ratkaisuja, joiden avulla voidaan säästää kustannuksia tinkimättä laadusta.

– Aikaisemmin mainittujen projektien lisäksi olemme vuoden aikana tehneet useita mielenkiintoisia maanrakennusprojekteja valtiolle ja kunnille ympäri Suomea. Tässä vallitsevassa maailman tilanteessa on tärkeää, että valtio panostaa infrarakentamiseen, kommentoi Hagman.

Mitä vuonna 2025?

Viime talveen verrattuna työkanta on tällä hetkellä hyvä, ja myös sää on ollut suotuisampi kuin viime vuonna. Käynnissä on useita maanrakennusprojekteja, jotka jatkuvat syksyyn asti. Kahteen edelliseen vuoteen verrattuna ollaan saatu enemmän projekteja Rannikkopohjanmaalta. Laskennassa on jo nyt muutamia maanrakennuspuolelle soveltuvia ja kiinnostavia projekteja. Lisäksi tiedossa on, että kevään aikana tulee lisää tieprojekteja laskentaan.

Rekrytointien osalta työnjohtopuolelle tarvitaan lisää henkilöstöä. Odotamme innolla, että viime kesän insinööriopiskelijat jatkavat hyvää yhteistyötä kanssamme. Kesäkaudelle rekrytoidaan myös uusia insinööriopiskelijoita tutustumaan Sundströmin toimintaan ja kasvamaan osaksi yrityksemme tulevaisuutta, kertoo Hagman.

Sundströmin liiketoimintakatsaus – Materiaalit ja kuljetus

Materiaalit ja kuljetus liiketoiminnassa vuosi 2024 oli uusinvestointien sekä kehittämisen aikaa.

dsc08973-scaled-3

Vuonna 2024 murskaustoiminnassa telamurskaamo otettiin oman henkilöstön haltuun, jonka johdosta useita henkilöitä rekrytoitiin. Kantavana ajatuksena tässä oli se, että huoltotoiminnan ajanmukaisuus ja joustavuus parantuisivat ja sitä kautta myös tuotantovarmuus. Pyöräalusteiselle murskauslaitokselle hankittiin ilmaluokitin, jonka avulla tehdään raaka-ainemateriaalit betonivalmistukseen. Ilmaluokitin myös vähentää luonnonsoran tarvetta, joka on katoava luonnonvara.

Uusi huoltohalli tukee liiketoiminnan kehittymistä

Huollon osalta rakenteilla on uusi halli, sosiaalitilat sekä varasto. Projekti käynnistyi huhtikuussa 2024 ja halli on käyttövalmis toukokuussa 2025.

– Huollon toimintaan tämä investointi tuo lisää tilaa, toimivuutta ja työhyvinvointia. Tämän lisäksi huoltohallin sisälle tulevat muun muassa ratakiskot ja iso siltanosturi. Nämä helpottavat ratakaluston ja murskauskaluston huoltoa. Lisäksi väestönsuoja rakennetaan huoltohallin yhteyteen, kommentoi Sundströmin materiaalit ja kuljetus yksikönjohtaja Jonas Thylin.

Materiaalin myyntiodotukset ovat positiiviset

Materiaalin myyntiin liittyen vuosi 2024 oli haastava johtuen rakennusteollisuuden toiminnan hiljentymisestä. Tänä vuonna materiaalimyynnin odotetaan kasvavan sekä valtion investointien että korkojen laskun johdosta.

– Keväällä käynnistyy useita Sundströmin projekteja lähiseudulla, jonka johdosta materiaalitoimitukset lisääntyvät. Myös asiakkaiden näkemys on, että tämä vuosi on infraprojektien osalta on parempi kuin edellinen. Tämä luo hyvän pohjan lähteä tulevaan sesonkiin, lisää Jonas Thylin.

Sundströmin liiketoimintakatsaus – Asfaltti

Asfalttiliiketoiminnan vuosi 2024 oli onnistunut ja työn täyteinen.

DJI_0196

Vuosi 2024 oli asfalttimarkkinoilla hyvä vuosi, koska valtion tavoite oli päällystää 4000 kilometriä tietä. Tähän tavoitteeseen valtio pääsikin, mikä tarkoitti sitä, että valtion korjausvelka ei kasvanut.

Sundströmille tämä taas tarkoitti pelkästään hyvää ja töitä oli paljon tarjolla. Suomen pisin asfalttiurakka vuonna 2024  ja samalla Sundströmin suurin toteutettiin Utsjoella kesä-elokuussa. Asfaltoitu tieosuus oli 71 kilometriä Kaamasen ja Kevon välillä. Tämän lisäksi tehtiin pienempiä päällystystöitä noin kahden kilometrin pituudelta. Harvinaisen urakasta teki pohjoinen sijainti sekä poikkeukselliset työajat.

Yhdessä maanrakennuksen kanssa tehtiin sesongin aikana Suomussalmella Joukonkyläntien toinen osa ja samaan aikaan meillä oli pienempi projekti ELY-keskukselle Utajärvellä. Näiden lisäksi lähialueilla oli useita merkittäviä asfalttiprojekteja, kertoo Sundströmin asfaltin yksikönjohtaja Paul Sundström.

– Haluan tässä kohtaa kiittää kaikkia urakoihimme osallistuneita sidosryhmiä, aliurakoitsijoita, tilaajia ja erityisesti omaa henkilöstöämme, lisää Sundström.

Vuoden 2025 näkymät ovat positiiviset

– Koska valtio tulee edelleen tukemaan vahvasti tieverkoston kunnostamista, vuosi 2025 näyttää lupaavalta. Ensimmäiset isot tiehankkeet ovat jo tulleet laskentaan ja siellä on useita meille sopivia urakoita, jatkaa Sundström.

Asfaltoinnin investointilistalla löytyy muutamia työkoneita, joista osa on jo hankittu. Näillä uusilla kalustohankinnoilla tuetaan asfalttiliiketoiminnan kasvua ja kehittymistä.

Asfalttisesongin rekrytoinnit käynnistyvät lähiaikoina

– Lisää henkilöstöä tullaan rekrytoimaan sesongille 2025 sekä projektihallintaan että työntekijäpuolelle. Koska asfalttialalle ei ole suunnattua koulutusta, niin me perehdytämme uudet työntekijät alaan. Joten ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan uutta alaa hyvässä yhtiössä ja tiimissä, kannustaa Sundström.

Sundströmin ensimmäinen ratapuolen tunneliprojekti on lähes valmis

Perniössä sijaitsevan rautatietunnelin raiteet ja salaojat uudistettiin kokonaan viidessä viikossa. Sundströmille projekti on ensimmäinen laatuaan.

DJI_0245

Juhannuksena Sundström oli uudenlaisen haasteen edessä, kun Salon Perniössä sijaitsevassa Märjänmäen rautatietunnelissa käynnistettiin uudistustyöt. Kyseessä on pääurakoitsijana toimivalle Sundströmille ensimmäinen tunneliprojekti radanrakennuspuolella. Urakan on tilannut Väylävirasto.

– Rataa uusittiin 1 300 metriä tunnelin sisällä ja 200 metriä ulkopuolella. Teimme sen varrelle myös uuden kaapelikanavan. Rata saatiin takaisin käyttöön jo heinäkuussa, ja koko projekti on viimeistelytöitä vaille valmis, kertoo Sundströmin radanrakennuksen yksikönjohtaja Emil Sundström.

Pääsyy uudistustöille oli tunnelin kuivatukseen liittyneet ongelmat.

– Rata routi talvisin ja tulvi rankkasateiden aikaan. Ennen ratatöitä louhimme koko tunnelin pohjan 30 cm matalammaksi ja kuljetimme louhitut kalliomassat pois. Tämän jälkeen asensimme uudet salaojaputket ja -kaivot, sanoo Sundström.

Tunnelityö vaati tarkkaa suunnittelua

Tunnelin sisällä tehtävät ratatyöt poikkesivat huomattavasti Sundströmin aiemmista projekteista. Haasteita toivat muun muassa ahdas tila, valaistus sekä ilmanvaihto.

– Turvallisuussuunnittelu tuli tehdä hyvin perusteellisesti. Meillä oli kaasumittareita, suuret tuulettimet tunnelin molemmissa päissä sekä LED-nauhaa koko tunnelin pituudelta. Turvallisuuskoordinaattoreilta tulikin palautetta, että harvoin näkee näin toimivaa työmaata, kertoo Sundströmin radanrakennuksen työnjohtaja Tom Nyfors.

– Myös logistiikka vaati erityistä suunnittelua – oli mietittävä tarkkaan, mitä tunneliin milloinkin viedään. Haasteista huolimatta kaikki meni hyvin ja rata valmistui ajallaan, hän jatkaa.

Töitä läpi vuorokauden

Sundström teki työmaalla töitä viisi viikkoa pääosin kellon ympäri. Intensiivisen aikataulun ansiosta junaliikenne saatiin kulkemaan jälleen heinäkuun lopussa, ja viimeistelytöiden odotetaan valmistuvan marraskuun aikana.

Varsinais-Suomi ei kuitenkaan jää Sundströmiltä tämän projektin jälkeen taakse, sillä yrityksellä on käynnissä rataprojekti myös Turussa.

– Heikkilän tavararatapiha uusitaan kokonaan. Tämä tarkoittaa yhdeksän kilometriä uudistettua rataa, 16 raidetta ja 27 vaihdetta. Projekti valmistuu ensi vuonna, sanoo Sundström.

Lapissa uusittiin yli 70 kilometriä asfalttia nopeassa aikataulussa

Sundström on vienyt etuajassa päätökseen koko Suomen tämän vuoden pisimmän asfalttiprojektin kilometreissä mitattuna.

20240702_081416_31

Kesäkuun lopulla Sundströmin asfaltointitiimi suuntasi pohjoisemmaksi kuin koskaan aiemmin, kun Lapin ELY-keskuksen tilaama teiden päällystysurakka alkoi Utsjoen ja Inarin alueella. Sundström toimi pääurakoistijana tässä projektissa, joka on kilometreissä mitattuna Suomen tämän vuoden pisin asfalttiurakka.

– Pisin yhtenäinen asfaltoitu tieosuus oli 71 kilometriä Kaamasen ja Kevon välillä Utsjoentiellä. Lisäksi teimme pienempiä päällystystöitä yhteensä noin kahden kilometrin pituudelta, sanoo Sundströmin asfaltointiyksikön johtaja Paul Sundström.

Yhteistyötä hyvässä hengessä

Urakka oli Sundströmin ensimmäinen Lapin ELY-keskuksen kanssa.

– Työtahti yllätti meidät positiivisesti. Aikataulu oli jo valmiiksi kunnianhimoinen, mutta työmaa tulikin maaliin elokuussa reippaasti ennen suunniteltua, kertoo Lapin ELY-keskuksen projektipäällikkö Jaakko Luiro.

– Yhteistyömme meni siis oikein hyvin. Sundströmin kanssa oli helppo työskennellä, ja asiat hoituivat sujuvassa yhteisymmärryksessä, hän jatkaa.

Projekti eteni vauhdilla

Sundströmin tiimi teki työmaalla töitä noin 13 tuntia kuutena päivänä viikossa. 

– Tiiviin aikataulun lisäksi säät olivat urakan ajan varsin suotuisat, joten pystyimme etenemään nopeasti, sanoo Sundströmin asfaltointiyksikön tuotantopäällikkö Tommy Sundström

Päällystystöiden ohella Sundström vahvisti tien rakennetta 15 kilometrin pituisella alueella. Tämä tehtiin sekoitusjyrsinnällä eli sekoittamalla aiempi päällyste ja kantava kerros. Näin tiestä tuli kestävämpi ja samalla saatiin vanhat materiaalit hyötykäyttöön.

Sundström vastaa nyt toisenkin murskausasemansa ylläpidosta

Sundströmin murskaus­tiimi kasvoi alkuvuodesta, kun myös yrityksen toisen oman murskaus­aseman ylläpito siirtyi yhteistyö­kumppanilta Sundströmille. Asemilla valmistetaan laadukasta kiviainesta projekteihin ja myyntiin.

DSC03061

Sundströmillä on jo pitkään ollut käytössä kaksi omaa, nykyaikaista kiviaineksen murskausasemaa. Pyöräalustaisella asemalla kiviainesta valmistetaan Sundströmin omilla montuilla, kun taas tela-alustainen asema kulkee ensisijaisesti mukana maanrakennus- ja rataprojekteissa.

– Vuodenvaihteessa 2024 tela-asema, jota on aiemmin hoitanut yhteistyökumppanimme, siirtyi Sundströmin ylläpidettäväksi. Samalla murskauspuolen tiimimme kasvoi viidellä työntekijällä, jotka vastaavat aseman käyttö- ja huoltotöistä, kertoo Sundströmin murskauspäällikkö Jonas Törnqvist.

Asemilla valmistetaan kalliomursketta ja salaojasoraa useassa eri koossa. Sekä Sundströmin kiviaines että valmistusprosessi täyttävät kaikki laatuvaatimukset.

Kiviainesta omaan käyttöön ja myyntiin

Sundströmin valmistamaa kiviainesta myydään yksityishenkilöiden ja yritysten käyttöön. Lisäksi sitä käytetään Sundströmin omissa projekteissa maan- ja radanrakennuksessa sekä asfaltoinnissa. 

– Otamme nyt kevättalvella käyttöön Lepplaxin montullamme ilmaluokittimen, jolla hienojakoinen pöly voidaan poistaa kiviaineksesta tehokkaasti. Tarkoitus on sen avulla valmistaa raaka-aineita betoniteollisuudelle, sanoo Törnqvist.

Taattu saatavuus

Sundströmin seitsemän kiviainesmonttua ja erilliset hiekkamontut sijaitsevat ympäri Pohjanmaata ja Etelä-Pohjanmaata. Törnqvistin mukaan omista montuista ja murskausasemista on merkittävä hyöty niin Sundströmin kuin asiakkaankin näkökulmasta.

– Pystymme varmistamaan kiviaineksen saatavuuden sekä vastaamaan joustavasti kysyntään ja erikoistarpeisiin. Asfaltin myynnissä on odotettavissa vilkas vuosi, ja on tärkeää, että murskaustiimimme pystyy vastaamaan kasvaviin raaka-ainetarpeisiin.

Daniel Sundqvist aloitti Sundströmin toimitusjohtajana

Sundström sai joulukuun alussa uuden toimitusjohtajan. Daniel Sundqvist odottaa innolla työskentelyä vakaassa yrityksessä, jossa asioita saadaan aikaan.

CG3A6147

Sundströmin uusi toimitusjohtaja Daniel Sundqvist on aiemmin toiminut toimitusjohtajana kokkolalaisessa Fineweldissä, joka toimittaa ratkaisuja prosessiteollisuudelle. Nyt hän odottaa innolla uuden toimialan opettelua.

– Olen työskennellyt Fineweldillä yli 12 vuotta, kaksi viimeistä toimitusjohtajana. Pidän uuden oppimisesta ja itseni haastamisesta, joten tuntuu hyvältä ottaa vastaan tämä uusi työ.

Sundström ei ollut Sundqvistille entuudestaan täysin tuntematon, sillä Fineweld ja Sundström ovat ajoittain työskennelleet samojen asiakasprojektien parissa teollisuudessa.

– Olen seurannut Sundströmiä sivusta vuosien varrella. Sain vaikutelman erittäin mielenkiintoisesta yrityksestä, jossa on osaavaa henkilökuntaa, uusia haasteita ei pelätä ja asioita saadaan aikaan.

Satsausta Ruotsin markkinoihin

Sundqvist asuu Ähtävällä ja opiskeli Vaasan entisessä ruotsinkielisessä ammattikorkeakoulussa Svenska yrkeshögskolanissa. Hänellä on insinöörin tutkinto sekä tuotantotaloudesta että kone- ja tuotantotekniikasta, ja hän on opiskellut myös pedagogiikkaa Åbo Akademissa.

Vaikka infra-ala on Sundqvistille uusi, uskoo hän omaavansa kokemusta, josta Sundström voi hyötyä. 

– Edellisessä työpaikassa työskentelin paljon Ruotsin markkinoiden parissa, ja tulen tekemään niin myös Sundströmillä. Olemme hiljattain aloittaneet ensimmäiset projektimme Ruotsissa, ja näen siellä suuria mahdollisuuksia.

Aluksi Sundqvist tutustuu yritykseen, henkilökuntaan sekä eri yksiköihin ja vierailee eri työmailla.

– Kun yritys on tullut tutuksi, on toiminnan kehittäminen mahdollista. En tietenkään aio muuttaa toimivia asioita, vaan otan tehtäväni hyvin nöyrästi vastaan. Sundström on kasvanut viime vuosina paljon, ja tulemme kasvamaan edelleenkin vakaasti ja hallitusti.

Takana yli vuosi yhteistä matkaa Rautatiedon kanssa – yhteistyö tuonut mukanaan lukuisia etuja

Yhteistyö Rautatiedon ja Sundströmin välillä on ollut tiivistä vuoden 2022 yrityskauppojen jälkeen. Kyky tarjota yhdessä täyden palvelun rautatieurakoita on tuonut etuja sekä konsernille että asiakkaille.

2467188_o (1)
Rautatieto ja Sundström ovat vieneet yhdessä Seinäjoen raakapuuterminaalin rakennusurakkaa eteenpäin.

On kulunut yli vuosi siitä, kun Sundström osti Rautatiedon kesällä 2022. Mennyt reilu vuosi samassa konsernissa on tuonut mukanaan useita yhteisiä projekteja sekä lukuisia hyötyjä. Yhteistyö onkin osoittautunut aidoksi win-win-tilanteeksi.

– Rautatieto on hyötynyt paitsi Sundströmin suuremmista tilausvolyymeistä ja urakoista, myös konsernitason johtamisesta. Yhteisten käytäntöjen myötä toiminnastamme on tullut entistä systemaattisempaa, kertoo Rautatiedon toimitusjohtaja Petri Rönneikkö.

– Sundströmille Rautatieto on puolestaan ollut ratarakentamisen täydentävä lenkki. Rautatiedon turvalaite- ja sähkörataosaamisen ansiosta pystymme konsernina tarjoamaan täyden palvelun rautatieurakoita, sanoo Sundströmin radanrakennusyksikön johtaja Emil Sundström.

Kaksi suurta yhteistä projektia

Rautatieto ja Sundström ovat yrityskaupan jälkeen tehneet yhteistyötä monissa projekteissa, joista suurimmat ovat Seinäjoen ja Nuojuan raakapuuterminaalit. Nuojuan terminaali on osittain vielä suunnitteluvaiheessa, mutta syksyllä 2022 käynnistyneessä Seinäjoen projektissa ollaan jo loppusuoralla.

– Yhteistyömme on sujunut erinomaisesti. Siinä missä Sundström huolehtii kaikesta kiskon pinnasta alaspäin, huolehtii Rautatieto töistä kiskon pinnasta ylöspäin. Urakkaa on viety Seinäjoen työmaalla eteenpäin yhdessä ja yhteistyötä on tehty molempiin suuntiin, Sundström ja Rönneikkö summaavat.

Seinäjoen raakapuuterminaalin järjestelyraiteet.

Tavoitteena kilpailukyvyn jatkuva vahvistaminen

Yrityskaupan myötä Sundström on pystynyt tarjoamaan asiakkailleen yhä parempaa ja kattavampaa palvelua. Konsernin tavoitteena on yhdessä muuttua entistä kilpailukykyisemmäksi tulevaisuudessa.

– Yhteisten projektien myötä pystymme arvioimaan laatua sekä kartoittamaan tehokkaimmat toimintatavat, mikä tuo luonnollisesti etuja myös asiakkaillemme, huomauttaa Rönneikkö.

– Konsernin avoin ilmapiiri ja luottamus luovat vahvan pohjan jatkuvalle kehittämiselle sekä projektien nopealle edistämiselle, Sundström lisää.

Yleiskatsaus

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia ja Microsoft Clarityä kerätäkseen tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen aktivoituna autat meitä parantamaan sivustoa.