Vuosi 2024 oli asfalttimarkkinoilla hyvä vuosi, koska valtion tavoite oli päällystää 4000 kilometriä tietä. Tähän tavoitteeseen valtio pääsikin, mikä tarkoitti sitä, että valtion korjausvelka ei kasvanut.
Sundströmille tämä taas tarkoitti pelkästään hyvää ja töitä oli paljon tarjolla. Suomen pisin asfalttiurakka vuonna 2024 ja samalla Sundströmin suurin toteutettiin Utsjoella kesä-elokuussa. Asfaltoitu tieosuus oli 71 kilometriä Kaamasen ja Kevon välillä. Tämän lisäksi tehtiin pienempiä päällystystöitä noin kahden kilometrin pituudelta. Harvinaisen urakasta teki pohjoinen sijainti sekä poikkeukselliset työajat.
Yhdessä maanrakennuksen kanssa tehtiin sesongin aikana Suomussalmella Joukonkyläntien toinen osa ja samaan aikaan meillä oli pienempi projekti ELY-keskukselle Utajärvellä. Näiden lisäksi lähialueilla oli useita merkittäviä asfalttiprojekteja, kertoo Sundströmin asfaltin yksikönjohtaja Paul Sundström.
– Haluan tässä kohtaa kiittää kaikkia urakoihimme osallistuneita sidosryhmiä, aliurakoitsijoita, tilaajia ja erityisesti omaa henkilöstöämme, lisää Sundström.
Vuoden 2025 näkymät ovat positiiviset
– Koska valtio tulee edelleen tukemaan vahvasti tieverkoston kunnostamista, vuosi 2025 näyttää lupaavalta. Ensimmäiset isot tiehankkeet ovat jo tulleet laskentaan ja siellä on useita meille sopivia urakoita, jatkaa Sundström.
Asfaltoinnin investointilistalla löytyy muutamia työkoneita, joista osa on jo hankittu. Näillä uusilla kalustohankinnoilla tuetaan asfalttiliiketoiminnan kasvua ja kehittymistä.
Asfalttisesongin rekrytoinnit käynnistyvät lähiaikoina
– Lisää henkilöstöä tullaan rekrytoimaan sesongille 2025 sekä projektihallintaan että työntekijäpuolelle. Koska asfalttialalle ei ole suunnattua koulutusta, niin me perehdytämme uudet työntekijät alaan. Joten ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan uutta alaa hyvässä yhtiössä ja tiimissä, kannustaa Sundström.
