Haukiputaan ja Olhavan välisellä rataosuudella on käynnissä merkittävä alueurakka, jossa sekä radan alusrakenne että päällysrakenne uudistetaan perusteellisesti. Urakkaan sisältyy myös kahdeksan ratarummun uusiminen. Urakka kattaa yhteensä noin 28 kilometrin matkan. Tällä hetkellä ns. päiväliikennekatkot ovat päättyneet ja itse radan päällysrakenne- ja alusrakennetyöt ovat saatu maaliin. Käynnissä ovat päällysrakennetöiden viimeistelytyöt, kiskohitsaustyöt, ylijäämämassojen poiskuljetus sekä radan sivuojien kaivuutyöt.
Urakan laajuus on huomattava
Ratapenkereen massat ovat uusittu 1,35 metrin syvyyteen, lisäksi on asennettu routalevyt. Tämän jälkeen on uusittu koko päällysrakenne, johon sisältyvät sepelit, kiskot ja ratapölkyt.
– Haasteellisinta oli aikataulu, kertoo Sundströmin radanrakennuksen yksikönjohtaja Emil Sundström. Työt tehtiin päivittäisissä junaliikennekatkoissa maanantaista torstaihin. Lyhyempi katko kesti 7 tuntia 40 minuuttia ja pidempi 9 tuntia 50 minuuttia. Työtä haastaa myös se, että huoltoteitä ei ole koko matkalla, joten massojen siirrot ovat hoidettu junakalustolla. Tämä edellyttää saumatonta kommunikointia eri työryhmien välillä, sillä kaikki käyttävät samaa reittiä, lisää Sundström.
– Aamuisin rata purettiin, tehtiin massanvaihdot, asennettiin routalevyt ja uusittiin päällysrakenne – kaikki tämä rajatussa ajassa. Syvä kaivuu hidasti etenemistä, joten suunnittelu ja työn rytmitys olivat ratkaisevan tärkeitä, jatkaa Sundström.
Urakalla on vahva työllistävä vaikutus
Urakka on työllistänyt suuren osan radanrakennusyksikön henkilöstöstä. Mukana urakassa on ollut myös tytäryhtiö Rautatieto.
– Yhteistyö on ollut sujuvaa ja tehokasta, kertoo Rautatiedon sähkörata ja sähköjärjestelmät liiketoimintajohtaja Petri Kaarre. Haastavissa aikatauluraoissa monen työlajin yhteensovittaminen on ollut haastavaa, mutta hyvällä kommunikaatiolla ja molemminpuolisella joustamisella olemme päässeet työmaalla viikoittaisiin tavoitteisiin ja toivottuun lopputulokseen.
– Parhaimmillaan urakka on työllistänyt n. 100 ihmistä samanaikaisesti, kun otetaan huomioon myös materiaalin toimitukset, kommentoi Sundströmin vastaava työnjohtaja Jukka Viitala. Kun työmaalla on käynnissä yhtä aikaa valmistelevia töitä, radanrakennusta sekä viimeistelytöitä, on täytynyt tarkasti miettiä kulkureitit sekä varastojen riittävyys. Näin laajan työmaan valmistuminen on mahdollista vain, kun tavoite on selkeä ja tähtäämme sovussa samaan lopputulokseen sekä yhteistyökumppanien että tilaajan kanssa.
– Kokenut henkilöstö ja hyvä suunnittelu ovat mahdollistaneet urakan onnistumisen, kiittää Sundström. Urakan on määrä valmistua marraskuun puolivälissä. Tämä urakka toimii myös hyvänä referenssinä tulevaisuuden vastaavia urakoita varten, toteaa Sundström.