Vem är du och vad gör du på Sundström?
Jag är Tomas Sundström, och jobbar som arbetsledare i olika projekt inom jordbyggnad och järnvägsbyggnad. Bolaget grundades i tiderna av mina äldre bröder, och själv kom jag med som 17-åring år 1984. När jag var 18 köpte jag en egen andel i företaget.
Sen dess har jag jobbat bland annat som hjälpkarl, traktorförare och under 20 år som grävmaskinsförare. Under åren har jag också gått många kurser och utbildningar bland annat inom arbetsledning.
Vad ingår i din arbetsbild?
Jag är med ute på fältet och dirigerar maskinerna och koordinerar jobbet. Jag ser till att materialen finns på rätt ställe vid rätt tidpunkt, och så ser jag också till att vi har tillräckligt med personresurser i de olika projekten. Dessutom ingår det i mitt jobb att säkerställa kvaliteten och arbetssäkerheten.
Jag gillar bäst att vara utomhus, men en del pappersjobb och dokumentering behöver också göras på kontoret. Nu senast har jag varit i Tavastehus och östra Finland där vi byggt järnväg, och före det hade vi ett stort vägprojekt i Uleåborg.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Jag tycker om när det händer, och så tycker jag också om att jobba med maskiner. Det ideala är att jag får koncentrera mig på ett stort projekt åt gången, men ibland händer det att jag har flera mindre projekt på gång samtidigt.
En bra sak med resandet är att arbetsdagarna ofta blir långa när tidtabellerna är tajta. Det betyder att jag nästan alltid kan hålla fredagarna lediga.
Hurdan är Sundström som arbetsgivare?
Vårt mål är att vara en intressant arbetsplats, som jobbar för att de anställda ska trivas. Vi ordnar olika aktiviteter på fritiden såsom ishockeykvällar. Eftersom jag själv är ägare och samtidigt jobbar operativt, så har jag ganska bra koll på vad de anställda tänker och tycker. Dessutom kan jag ge input från verkstadsgolvet när viktiga beslut fattas i företaget.
Hur ser Sundströms framtid ut enligt dig?
Vi vill växa stadigt och kontinuerligt, och samtidigt hålla god lönsamhet. Under årtioendena har företaget vuxit och utvecklats otroligt mycket, och idag hör vi till de bästa i landet på vissa områden, såsom järnvägsbyggande. Därför tycker jag framtiden ser mycket lovande ut.